LGB Tacho wagen


This page was last updated : 11-Mar-20 23:09:42

Spoorweg modelbouw is leuk om na te kijken, leuk om te beoefenen en minstens net zo leuk om over te praten of over te schrijven. Dat is vermoedelijk iets dat ik U als lezer van dit stuk niet hoef uit te leggen.

Maar er is iets dat helaas vaak over het hoofd wordt gezien bij spoorweg modelbouw. En dat is niet dat kleine stukje detail of toch die trein samenstelling die net niet helemaal klopt. Nee, wat vaak over het hoofd wordt gezien, of het nu op een knutsel maar lekker raak zolder/kelder/kamer baan is of een super mooie beurs baan waar met veel bloed zweet en tranen (en trots) is aan gewerkt, is de snelheidheid van de treinen. Hoe vaak wordt een lokaalbaan lokje met stoom en kokend water niet tot TGV/ICE snelheden gedwongen. Na mijn bescheiden mening veel te vaak.

Nu zijn er volgens mij enkele modelspoor fabrikanten die mooie tacho wagens in het assortiment hebben voor HO. Maar onze vrienden van het groot spoor vinden het blijkbaar niet zo belangrijk dat de treinen op schaal snelheid rijd. Daarom heb ik de koe (in schaal 1:22.5) bij de horens gepakt en er zelf 1 gemaakt. Het resultaat : de LGB Tacho wagen

Benodigde materialen



Aantal	Omschrijving
1 Goedkoop fiets computertje.
1 LGB ® 63193 Stroom afnemer voor wielen
1 Schroefje voor stroom afnemer.
1 Reedrelais 1x maak 3 mm / 25 mm.
1 Print zekering houder.
1 Klein magneetje rond 4 a 5 mm.
1 LGB wagon om het geheel in te bouwen.






Bewerking 1



Als eerste wordt de stroomafnemer ontdaan van zijn stroom afnemers zodat alleen het kunststof huis overblijft. Boor met een boor ter grootte van iets meer dan de diameter van het reed-relais het kunstof huis door, door de buizen waar de stroom afnemers gezeten hebben. Verwijder vervolgens een kwart van de ronding waar eerst de stroomafnemers in zaten. Verder wordt onder een hoek van 45 graden het binnenste deel afgevijld. Zie de foto hiernaast het resultaat van deze bewerking (het middenste deel moet ook afgevijld worden).






Bewerking 2



Soldeer vervolgens een dun tweeling snoertje aan het reed-relais en voor de draad door het aansluit punt in het kunstofhuis. Zie de foto hiernaast het resultaat van deze bewerking.






Bewerking 3



Knip de print aansluit punten van de printzekering houder af en lijm het magneetje met 2 componenten lijm (of iets anders wat vreselijk plakt) op de gemodificeerde printzekering houder. Zie de foto hiernaast het resultaat.





Bewerking 4



Nu komt het moment waar menig modelspoor liefhebber naar uitkijkt, het modificeren van de wagon zodat het tweeling snoertje van opnemer naar het fiets computer-tje kan. Ik heb er in mijn opzet voor gekozen om het door het draaipunt van het wielstel te voeren en heb er een (klein) gaat doorgeboord.. Zie de foto hiernaast voor de lokatie waar de gemodificeerde stroomopnemer geplaatst moet worden.





Bewerking 5



Nu wordt het reed-relais opnemer op het wielstel geplaatst zoals ook wiel stroomafnemers worden geplaatst. Het draadje van de opnemer gaat door het in bewerking 4 gemaakt gat. De zekering houder met het magneetje kan worden geplaatst op de as van het wielstel zodat de magneet op ongeveer 1/3 van de lengte van de buitenkant van het reed-relais langs het reed-relais gaat. Een goede lokatie is te controleren door even aan het wielstel te draaien. Er zal een licht "tjilpen" klinken van het sluiten en opengaan van het contact als de magneet langs komt. Het is aan te raden om de zekeringhouder niet vast te lijmen aan de as van het wielstel. Dit omdat indien de wagen wordt weggezet en de magneet sluit het contact van het reed-relais, de batterij van het fietscomputertje snel leeg zal zijn. Zie de foto hiernaast voor het resultaat van deze bewerking.





Bewerking 6



Sluit nu de houder van de fietscomputer aan op het sensorsnoer en monteer de houder op een daarvoor wenselijke plaats. Ik heb hiervoor een stukje rondhout genomen waar ik met dubbelzijdig plakband de houder op vast heb geplakt. Zie de foto hiernaast voor het resultaat van deze bewerking.





Bewerking 7



Meet nu de diameter van het wiel (iets tussen de 26 en 28 mm), vermenigvuldig dat met 22.5 zodat de werkelijke afmeting (niet op-schaal) van het wiel wordt verkregen. Het resultaat van deze berekening moet worden ingegeven in het fietscomputer-tje en eventueel (afhankelijk van het model fietscomputer-tje) nog worden vermenigdvuldigd met PI (3.14159265). Doordat nu de werkelijke afmeting van het wiel is ingegeven in het fietscomputer-tje zal deze bij gebruik de schaalsnelheid weergeven.

U zult verbaast zijn hoe langzaam een trein moet rijden voordat een goede schaalsnelheid bereikt wordt.